|
Hovedsystemet i Naviairs nye kontrolcentral er leveret af den franske leverandør Thales. I den danske version har systemet fået navnet DATMAS, Danish Air Traffic Management System.
DATMAS er et såkaldt Air Traffic Management-system (ATM), hvorfra al lufttrafik kontrolleres og overvåges. Ud over København installeres DATMAS også i Billund og Roskilde lufthavne. | | Med DATMAS har flyvelederne fået sofistikerede værktøjer til at understøtte deres arbejde med at lede flyene sikkert og hurtigt gennem det danske luftrum. Samlet set vil DATMAS derfor øge kapaciteten i det danske luftrum samt understøtte en sikker og effektiv afvikling af lufttrafikken.
Europæisk samarbejde
Det er hverken økonomisk muligt eller hensigtsmæssigt for Naviair at stå alene i udviklingen af fremtidens flyvekontrolsystem. Sammen med vore søsterorganisationer i Irland og Sverige indgår vi derfor i et harmoniseringsprogram ved navn COOPANS, Cooperation in the Procurement of Air Navigation Systems.
Formålet med samarbejdet i COOPANS er kort fortalt at identificere og udvikle fremtidige funktioner i DATMAS-systemet i samarbejde med Thales. Ud over harmonisering af selve systemet arbejdes der også på at harmonisere de tilhørende procedurer. Samlet set betyder dette, at Naviair i fremtiden kan reducere udviklingsomkostninger, forbedre implementeringen af løbende opgraderinger og samtidig øge både kvalitet og levetid for det samlede system.
Ud over de økonomiske fordele for de enkelte medlemslande er samarbejdet i COOPANS også en vigtig del af realiseringen af EU’s ”Single European Sky”-program, der fra politisk side stiller krav om harmonisering og effektivisering af flyvekontrolsystemerne på tværs af det europæiske kontinent. Visionen er at skabe én fælles standard for lufttrafiktjeneste i Europa – et arbejde der altså nu for alvor er påbegyndt med etableringen af COOPANS.
LINKS
> Thales
> COOPANS pressemeddelelse
> Single European Sky |
| | |