header-element.png
2012 - et år med både gode resultater og store udfordringer
Dato
25.04.2013


Nedgang i flytrafikken med deraf svigtende indtægter prægede Naviairs økonomiske resultat for 2012; men driftsmæssigt nåede selskabet betydelige milepæle i løbet af året. Det konkluderede bestyrelsesformand Anne Birgitte Lundholt på Naviairs virksomhedsmøde, der blev afholdt torsdag den 25. april. virkmoede25apr2013_2

I 2012 var der en negativ trafikudvikling på 3,5 procent i antallet af en route operationer i dansk luftrum. Til trods for de deraf følgende svigtende indtægter kom Naviair ud af året med et overskud på 42,7 millioner kroner mod 38,2 millioner kroner i 2011. Under de givne forhold er det et tilfredsstillende resultat.

Bestyrelsesformand i Naviair, Anne Birgitte Lundholt, fremhævede i sin mundtlige beretning, at omkostningsreduktioner og ressourcetilpasninger, der samlet nåede op i størrelsesordenen 30 millioner kroner, er den primære baggrund til at selskabet delvist nåede at kompensere for de faldende indtægter i 2012.
- Desværre ser det ud som om, at den negative trafikudvikling kommer til at fortsætte i 2013. Men vi vil desuagtet fortsætte målrettet med at afvikle den underdækning i forhold til luftrumsbrugerne, som blev oparbejdet i årene frem til og med 2010. Det er vores klare ambition, at underdækningen skal være helt afviklet med udgangen af 2014. Det er helt i overensstemmelse med præstationsordningen for Naviair, sagde Anne Birgitte Lundholt.

Hun fremhævede, at Naviair i løbet af 2012 nåede en række vigtige strategiske milepæle. Det var en succes, da NUAC HB problemfrit overtog driften af de tre danske og svenske kontrolcentre på vegne af LFV og Naviair. Ligeledes har COOPANS gennemført en række succesfulde fremskridt i 2012 med flere store systemopdateringer, som blev sat i drift til tiden, inden for budgettet og uden gener i form af forsinkelser for flytrafikken.

Anne Birgitte Lundholt sluttede sin beretning med at takke medarbejdere og direktion i Naviair for en dygtig og kompetent indsats. Der var også tak for samarbejdet til både transportministeren, medarbejderne i ministerriet og medlemmerne af bestyrelsen.

Årsregnskabet blev fremlagt med en såkaldt ”ren” revisionspåtegning uden forbehold og supplerende oplysninger.

Transportministeren har for den kommende 2-årige periode udpeget fem bestyrelsesmedlemmer: Anne Birgitte Lundholt (formand), Michael Fleischer (næstformand), Helge Mortensen, Birthe H. Rask og Kurt Thyregod.

Et af de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, Søren Beck, har besluttet at fratræde sin post. Derfor er suppleanten, Susanne Plougheld Lorenzen, indtrådt som medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem. Frem til det ordinære virksomhedsmøde i 2015 sidder dermed Johan Ohrt, Susanne Plougheld Lorenzen og Karsten Baagø som medarbejdervalgte medlemmer af bestyrelsen.

Selskabsdirektør Michaels Birch, Transportministeriet, viderebragte en tak til Naviair fra Transportminister Henrik Dam Kristensen for veludført gerning i det forløbne år. Ministeriet har hæftet sig ved at Naviair præsterede et godt økonomisk resultat til trods for trafiknedgangen og at der fastholdes en god udvikling inden for alle selskabets udviklingsområder.

> Læs Naviairs "Årsrapport 2012"  

Kontaktperson:
Bo Pedersen
Kommunikationsdirektør
D +45 3247 7900 eller bop@naviair.dk
 


PR & Communications
+45 3247 7907

presse@naviair.dk

Har du behov for at komme i kontakt med Naviair så klik her
EAN 5798000893375 CVR 26059763
Navair er ISO 9001:20001 certificeret

Naviair Allé 1 | DK 2770 Kastrup | Telefon: 3247 8000 | Fax: 3247 8800 | presse@naviair.dk

Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.