header-element.png
Unik harmonisering i Europæisk Lufttrafikstyring
Dato
19.11.2013

PRESSEMEDDELELSE
Udsendt 19. november 2013

 

Naviair har netop passeret endnu en vigtig milepæl i arbejdet med at harmonisere den europæiske lufttrafikstyring. Med en problemfri opgradering af de tekniske systemer er kontrolcentralen i København blandt de første af i alt syv europæiske kontrolcentraler som vil benytte de samme systemer inden udgangen af 2014.

Naviair har netop afsluttet en opgradering af de tekniske systemer i vores kontrolcentral i København. Systemerne anvendes til at styre lufttrafikken i den danske del af det fælles dansk-svenske luftrum. Opgraderingen blev gennemført problemfrit og uden forsinkelser eller andre gener for lufttrafikken.

Gennem systemopgraderingen bidrager Naviair til en unik harmonisering af lufttrafikstyringen i Europa. Hidtil er de tekniske systemer i de i alt 63 kontrolcentraler i Europa blevet udviklet og opbygget individuelt, så både teknik og software er forskellig fra central til central.

Siden 2006 har Naviair været med i COOPANS-alliancen, hvor en håndfuld europæiske trafikstyringsselskaber har samarbejdet om udvikling og harmonisering af deres tekniske systemer. De fem partnere i COOPANS er danske Naviair, Svenske LFV, irske IAA, Østrigske Austro Control og kroatiske Croatia Control. Det franske firma Thales er også partner i COOPANS som leverandør. Samtidig med opgraderingen af kontrolcentralen i København har Austro Control gennemført en tilsvarende opgradering af kontrolcentralen i Wien. I løbet af 2014 følger de øvrige tre partnere efter med opgraderinger af deres kontrolcentraler. Efter planen vil i alt 7 europæiske kontrolcentraler dermed benytte samme ensartede systemer inden udgangen af 2014. De fem partnere i COOPANS har med initiativet lagt sig i spidsen for det tekniske harmoniseringsarbejde i europæisk lufttrafikstyring.

Der har allerede vist sig mange betydelige fordele ved at samarbejde om indførelse af ensartede, harmoniserede tekniske luftkontrolsystemer. Økonomisk har partnerne reduceret udviklingsomkostningerne til systemopgradering med 30 – 50 procent i forhold til de omkostninger partnerne ville have haft, hvis de havde udviklet systemerne individuelt. Hertil kommer besparelser ved de operationelle omkostninger gennem udnyttelse af fælles driftskoncepter. Endvidere medfører samarbejdet at partnerne kan dele erfaring og viden og benytte sig af hinandens kompetencer ved at stille medarbejdere til rådighed for hinanden.

Ud over de mange fordele imødekommer COOPANS-samarbejdet EU's mål om harmonisering af lufttrafiksystemerne i Europa. Partnerskabet medvirker derfor til at Naviair rettidigt efterlever en række af EUs nuværende og kommende lovkrav, herunder de præstationskrav, som lufttrafikstyringsselskaberne skal leve op til. Samtidig er Naviair på linje med – og præger – udviklingen i EU's SESAR program.

Endelig bidrager systemharmoniseringen til forbedringer indenfor klima og miljø. Blandt andet medvirker harmoniseringen til at lette arbejdet med at udvikle udnyttelsen af luftrummet, så flyselskaberne får mulighed for a t reducere både flyvedistancer og flyvetid. Dermed kan brændstofforbruget reduceres til fordel for både økonomi og klima.

For yderligere information, kontakt venligst:

Bo Pedersen, Kommunikationsdirektør, Naviair
D +45 3247 7900 – bop@naviair.dk

 


PR & Communications
+45 3247 7907

presse@naviair.dk   

Har du behov for at komme i kontakt med Naviair så klik her
EAN 5798000893375 CVR 26059763
Navair er ISO 9001:20001 certificeret

Naviair Allé 1 | DK 2770 Kastrup | Telefon: 3247 8000 | Fax: 3247 8800 | presse@naviair.dk

Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.