Dato
24.03.2025
Virksomhedsmøde: Stabil drift i 2024

Torsdag den 13. marts 2025 blev der afholdt ordinært virksomhedsmøde i Naviair med deltagelse af Transportministeriet. Her er de væsentligste nedslag i formandens beretning,

Årets resultat
Årets resultat blev et underskud på 161,5 mio. kr. efter skat mod et overskud på 20,6 mio. kr. i 2023. Underskuddets størrelse er særligt begrundet i nedskrivninger som følge af nedlukningen af Remote Tower projektet i Billund. Andre faktorer har også haft indvirkning på resultatet, blandt andet lønstigningen ved OK24 og et større forbrug til ekstravagter i driften.

Drift, kapacitet og sikkerhed
Naviair har i 2024 leveret en stabil drift med relativt få forsinkelser af trafikken – men for at kunne levere den høje service til kunderne har der været behov for et større forbrug af ekstravagter end budgetteret. I dansk luftrum var målet i 2024 en maksimal gennemsnitlig forsinkelse på 0,05 minutter pr. operation – dette mål blev indfriet – men det gjorde det ikke i Københavns Lufthavn, og det skyldtes primært mangel på flyveledere og perioder med dårligt vejr.

Den tekniske drift har gennem hele året været tilfredsstillende og leveret oppetider på navigations- og kommunikationsanlæg og overvågningssystemerne, som har været højere end målet på 99,9 pct.

I hele 2024 er der igen leveret et højt sikkerhedsniveau, og Naviair har ikke været årsag til eller medvirket til luftfartsulykker.

Trafikudvikling i 2024
Flytrafikken har i 2024 været i fortsat stigning og antallet af kontrollerede operationer i dansk luftrum steg med 6,2 procent. I Københavns Lufthavn steg antallet af starter og landinger med 5,9 procent, mens antallet af starter og landinger i Billund Lufthavn faldt.

Til trods for den generelle stigning i antallet af operationer, ligger trafikken på 88,7 procent af niveauet før COVID-19.

Opbygning af kapacitet
Naviair har i 2024 fortsat arbejdet med at genopbygge den nødvendige operationelle robusthed ved at rekruttere, uddanne og fastholde flyveledere for at sikre kapacitet til at imødekomme kundernes behov og forventninger.

Naviair arbejder inden for rammerne af den europæiske præstationsordning. I efteråret 2024 indmeldte den danske stat planen til Europa-Kommissionen for referenceperiode 4 (RP4), og hvis planen godkendes, sikres Naviair et tilstrækkeligt indtægtsgrundlag til at fortsætte arbejdet med at opbygge den nødvendige robusthed. Den endelige godkendelse af planen forventes at ske i 1. halvår af 2025.

Større projekter i 2024
I 2024 traf Naviair beslutning om en væsentlig teknologisk opgradering af det nuværende ATM-system inden for COOPANS-samarbejdet. Desuden blev arbejdet med at implementere EU’s NIS2-direktiv igangsat – det vil skærpe kravene til cybersikkerhed for kritisk infrastruktur.

Derudover fortsætter arbejdet med at undersøge muligheder og konsekvenser ved, at Kongeriget overtager kontrollen med det øvre luftrum i Grønland fra 2031. I 2024 blev arbejdet sat i bero, da man fra grønlandsk side ønskede at afklare alternative placeringer af kontrolcentralen. Dette arbejde skal Naviair bistå med.

Naviairs arbejde med bæredygtighed
Naviair arbejder for at fremme bæredygtig luftfart og understøtte branchens mål om at være CO2-neutral i 2050. Det gør vi blandt andet ved at sikre flyene den mest direkte ruteføring samt kunne angive de mest brændstoføkonomiske flyvehøjder.

Naviair søger desuden løbende at udnytte nye teknologiske muligheder, hvilket har ført til – i samarbejde med CPH – implementeringen af PBN-landingsprocedurer, der sikrer de mest brændstoføkonomiske flyvehøjder inden nedstigningen. Desuden arbejdes fortsat med brugen af Continuous Decent og Continuous Climb.

Naviair har en plan om at reducere CO2-udledning fra egen drift med 70 pct. i 2030 som er i gang med at blive eksekveret.

Forventninger til 2025
Naviair forventer et overskud på 20-30 mio. kr. efter skat i 2025. Det fortsatte arbejde med at opbygge den nødvendige operationelle robusthed medfører fortsat høje udgifter til uddannelse af flyveledere.

Forudsætningen for overskuddet i 2025 afhænger af, at Europa-Kommissionen godkender indmeldingen af de forventede udgifter og indtægter for perioden 2025-2029.

Det forventes, at flytrafikken i 2025 vil stige med 5,4 pct. af niveauet fra 2024. Det er også forventningen, at trafikken generelt kan afvikles tilfredsstillende dog med risiko for mindre forsinkelser på enkelte dage, weekender eller i ferierne.

Afrunding
I sin afrunding bød Flemming Jensen blandt andet velkommen til vores nye COO Morten Fruensgaard, og sagde desuden:
- Jeg vil gerne takke Naviairs medarbejdere for en stor og engageret indsats hele året med blandt andet mangel på flyveledere og store opgaver med RP4 og igangsætning af projekt for nyt ATM-system. Med ønsket om et mere robust Naviair anerkender jeg også Naviairs interne arbejde med at få dannet et samarbejdsgrundlag, der skal understøtte hverdagens arbejdsglæde og trivsel.

På mødet blev også Naviairs årsrapport med revisionspåtegning godkendt.

Læs Naviairs årsrapport for 2024
Naviair---Årsrapport-2024---final-1